Karoserijski dijelovi automobila ispod povećala
Jedan od tri osnovna dijela motornog vozila zove se karoserija. Druga dva osnovna dijela motornog vozila su šasija i oprema. Karoserija se definira kao dio kojim se nadograđuje šasija, a na koju se ugrađuje. Ona se koristi za smještanje putnika, tereta i prtljage, a kod današnjih putničkih vozila karoserija se pravi kao rešetka na koju se prebacuje opterećenje te se još naziva i samonosiva karoserija.
Ponekad je teško shvatiti koji sve to dijelovi automobila ulaze pod sastav karoserije pa idemo ih prvo nabrojati. Dijelovi karoserije su dakle poklopci motora, branici, nosači branika, vezni limovi, maske, farovi, blatobrani, hladnjaci, podizači stakla, pragovi, rubovi blatobrana, stop svjetla, amortizeri prtljažnika i poklopca motora te retrovizori.
Dakle, sve ovo nabrojano spada u dijelove karoserije i ako bolje pogledamo automobile shvatit ćemo da se karoserija zapravo odnosi na vanjski dio vozila, na svojevrsni oklop u kojem je mašina i sve ostalo što čini kompletno vozilo. Nećemo pogriješiti ako karoseriju nazovemo kornjačinim oklopom vozila.
A sada, kada smo sve ovo saznali, vrijeme je da svaki dio pomnije promotrimo i shvatimo njegove funkcije.
Blatobran
Kako mu i samo ime kaže, glavna mu je funkcija zaštita ostatka vozila, ali i ostalih vozila u prometu od špricanja vode i blata koje nastaje zbog brzog okretanja kotača. Postoje prednji i stražnji te različite vrste ovog dijela, neki su limeni i fiksni, a neki su plastični i mogu se pomicati. On je zapravo poput okvira oko gume kojim se umanjuje utjecaj rotacije gume na ostatak vozila, ali i na ostale sudionike u prometu te je važan dio automobila još od njegove pojave.
Rubovi blatobrana
Radi se o vanjskom dijelu svakog ovog dijela, bilo prednjeg bilo stražnjeg, koji može biti napravljen od metala ili pocinčani, od plastike ili aluminija, ovisno od tipa vozila te proizvođača.
Poklopac motora
Još ga se naziva i haubom, a kako mu i naziv kaže, radi se o limenom, a u novije vrijeme na nekim vozilima i plastičnom poklopcu koji zaštićuje motor. Naziv hauba nastao je tridesetih i četrdesetih godina 20. stoljeća jer su tadašnji poklopci motora doista nalikovali na haube ispod kojih su žene u frizerskim salonima sušile kosu i pravile frizure. Starija vozila uglavnom imaju čelične poklopce motora, dok su kod novijih uglavnom od aluminija pa čak i plastike i sličnih materijala. Također, u prošlosti su se najčešće otvarali od vjetrobranskog stakla prema van, a današnji se otvaraju prema unutra.
Branik
Nalazi se na prednjem i stražnjem dijelu automobila. To je zapravo najistureniji dio vozila koji je napravljen tako da, ukoliko dođe do sudara s drugim vozilom ili bilo čime tijekom vožnje zaštiti unutrašnje, najvažnije dijelove automobila, ali i onoga s kime se vozilo sudarilo. Otuda i naziv – branik, jer brani i vozilo, ali i putnike u automobilu te one na koje vozilo naleti. Kod jačih sudara zapravo je njihova uloga minimalna, a najvažnija im je funkcija zaštiti pješake ukoliko dođe do udara automobila na njih.
Nosač branika
Još se naziva i traverza i to je nosivi dio svakog branika na automobilu. Najčešće je napravljen od metala, a prilikom bilo kakve nezgode apsorbira veći dio udarca na sebe.
Vezni limovi
Oni su vezni dio u prednjem i stražnjem dijelu automobila. Kod starijih vozila uglavnom su metalni, dok su u suvremenih automobila sve češće i plastični.
Maska
Ona se smatra modnim dodatkom na automobilu iako neki proizvođači kažu kako joj je uloga uz estetsku i ona sigurnosna, odnosno da štiti branike, poklopac mašine i ostale prednje karoserijske dijelove. S druge strane, protivnici maski kažu kako one zadržavaju vlagu te tako naštećuju mašini te i smanjuju aerodinamiku vozila. Postoji nekoliko vrsta maski za automobile, a svakako je među popularnijima ona sportska.
Far
Rasvjeta ili farovi montiraju se na prednji i stražnji dio automobila, a u nekim slučajevima i na vrata te na krov. Farove dijelimo na kratka i duga svjetla, žmigavce te maglenke. Po pravilu svjetla (duga i kratka te maglenke) smiju biti samo bijele ili žute i žućkaste boje, a žmigavci žuti.
Stop svjetla
Montiraju se na stražnji dio automobila i služe kako bi drugim sudionicima u prometu pokazali da zaustavljamo vozilo ili smanjujemo brzinu. Po svjetskim prometnim konvencijama, u svim državama ovo svjetlo mora biti crvene boje. Zanimljivo je da su prije izuma električnih stop svjetala, na prvim automobilima ona radila na uljni pogon, dok u današnje doba na rijetkim vozilima postoje i prednja stop svjetla koja signaliziraju vozilima iz suprotnog smjera da stajemo ili smanjujemo brzinu.
Hladnjak automobila
Da bi motor optimalno radio potrebno je da ima optimalnu temperaturu, a to se omogućuje pomoću hladnjaka motora ili još popularno zvanog – kilera. Naime, kako motor radi, remenje i klipovi se taru i povećava se temperatura. Hladnjak uvijek drži radnu temperaturu u motoru, a ona je na oko 86 stupnjeva Celzijevih. Rashladna tekućina cirkulira motorom, a ona se rashlađuje upravo u hladnjaku koji ima oblik saća. S vremenom hladnjak se može istrošiti, a tekućina koja hladi motor iscuriti ili se potrošiti, stoga je uvijek potrebno o ovome voditi računa kako se automobil ne bi pregrijao i kako nam ispod poklopca motora ne bi počela izbijati para.
Podizač stakla
Postoje ručni i električni podizači stakala. Stariji tipovi automobila uglavnom imaju ručne dok ovi noviji imaju električne. I jedna i druga vrsta zapravo je kompliciran sustav s više dijelova koji su povezani i koji moraju dobro funkcionirati kako bi sve radilo bez problema.
Prag
Pragovi na automobilima donji su dio karoserije, naslonjeni na pod i najčešće su pod utjecajem štetnog utjecaja uvjeta na cestama, prije svega soli i snijega te su skloni hrđi. Dijelimo ih na vanjske i unutrašnje. Često tako slušamo o trulim (vanjskim) pragovima koje treba zamijeniti. U današnje doba sve se češće pojavljuju plastični pragovi kao dobra zamjena za one metalne, barem kada se radi o hrđi. Postoji i opcija lijepljenja plastičnih pragova na limene, hrđave.
Amortizeri prtljažnika i poklopca motora
Kako bi se vrata prtljažnika te poklopca motora pravilno otvarala, potrebno je imati dobre amortizere na navedenim dijelovima. U suprotnom imamo problema s otvaranjem i zatvaranjem te primjerice često udaramo glavom u nedovoljno otvorena vrata prtljažnika. Ovo je dio karoserije koji neki vozači na starim automobilima zamjenjuju i kakvim drvenim potpornjem, ali ovo definitivno nije dobro rješenje.
Retrovizori
Uglavnom ih dijelimo na električne i obične. Električni imaju niz funkcija pa se tako na nekim automobilima automatski sklapaju kada se vozilo ugasi te imaju grijana stakla za vrijeme zimskih mjeseci i stakla se pomiču i namještaju pomoću gumbića.
Izvor: Silux.hr