Ove, 2021. godine, Audi obilježava 26 raznih “okruglih” obljetnica; od 30. godišnjice obrane DTM naslova prvaka Audija V8, do 25. obljetnice modela A3. No, Audijeva povijest seže u kasno 19. stoljeće kada je August Horch osnovao svoju automobilsku tvrtku: Horch. Zbog sukoba unutar te tvrtke, Horch 1909. odlazi i osniva novu firmu, koju radi sudske odluke nije mogao ponovo nazvati tako da sadrži njegovo prezime pa je svoje prezime, koje znači “čuti”, nakon nekih sugestija i ideja latinizirao (čuti: njem. horchen = lat. audi), i tako je nastalo ime Audi Automobilwerke.

Sljedećih dvadesetak godina odvile su se neke poslovne transformacije, a tvrtke Horch i Audi ponovo su se našle zajedno; godine 1932. tvrtka Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen (vlasnik DKW-a) stvara Auto Union AG, i to prvenstveno spajanjem tvrtki Audi, DKW, Horch i Wanderer. Tako je tih godina nastala i prva varijanta današnjeg Audijevog emblema: četiri spojena prstena koja simboliziraju četiri ujedinjene tvrtke. Cestovni automobili svakog od četiri brenda koristili su i svoj znak, ali prsteni su stajali na slavnim trkaćim Auto Unionima. Osim prstena, iz svoje starije povijesti je suvremeni Audi naslijedio i karakteristični tip slova korišten za stilizirano ime tvrtke, koja je dizajnirao poznati grafički dizajner Lucian Bernhard 1920-ih godina.


Nakon Drugog svjetskog rata i blokovske podjele svijeta, Auto Unioniov matični Zwickau našao se u Istočnoj Njemačkoj. Tamošnje tvornice pod novim vlasništvom proizvode marke poput MZ motocikala i AWZ Trabanta, a obnovljena tvornica u Ingolstadtu izabrana je za novo sjedište Auto Uniona. Turbulentnih 1950-ih tvrtku preuzima Daimler-Benz, a sredinom 1960-ih Volkswagen AG i tada se ponovo počinje koristiti ime Audi za neke modele. Pod kraj 1960-ih VAG je spojio Audi i NSU, a bivša NSU tvornica u Neckarsulmu je s vremenom postala sjedište quattro GmbH, tj. današnje Audi Sport GmbH.

Na Audijevim je modelima isprobana formula za reformaciju Volkswagena pa su tako prije Passata, Golfa i Pola na tržište došli Audiji 100, 80 i 50, počevši od kraja 1960-ih (Audi 100 razvijan je skriven od očiju VAG-a i lansiran 1968.). U siječnju 1971., prema Audijevim izvorima, Hans Bauer iz odjela marketinga tadašnje firme Audi NSU Auto Union AG smislio je slogan čije je doslovno značenje blisko “vodeći smo zbog tehnologije”, a često ga prevodimo kao Napredak kroz tehniku. Tako se poznata rečenica “Vorsprung durch Technik” koristila u Audi i NSU prospektima (uz neke varijacije), a 1980-ih je postala vezana samo uz Audijev katalog i korporativni imidž; tih je godina Audi ostao jedini aktivni brend nekadašnjeg Auto Uniona.

To je priča o labirintskoj stoljetnoj povijesti Audija, a nakon što smo objasnili razlog nastanka znaka u obliku četiri prstena, spomenimo neke razloge koji opravdavaju i poznati slogan. Audi je koristio ili koristi razna tehnički zanimljiva rješenja, od aluminijskog A2, motora s 5 ventila po cilindru, “multitronic” CVT te DSG mjenjača, V10 turbodiesel motora na Le Mansu, raznih hibridnih pogona, W12 motora, pogona na sve kotače itd.

Svakako je poznata Audijeva kombinacija quattro pogona na sve kotače i turbobenzinskog petcilindarskog motora; makar je Lancia 037 osvojila naslov prvaka za konstruktora 1983., Audi Quattro je zauvijek promijenio poimanje 4×4 pogona za cestovne utrke i rallyje pojavom na WRC Grupi B (1982. – 1986.). Taj je recept nastavljen i u cestovnim modelima, a u smislu “napretka kroz tehniku” možemo istaknuti i jedan neobični model iz sredine 1990-ih. 

Na temeljima prvog Quattra, u suradnji s Porscheom, razvijen je karavan RS2 Avant. Turbo, pet cilindara, 20 ventila, quattro pogon i 315 karavanskih konja. To je bio Audijev prvi RS model (Renn Sport), sklopljen u istoj tvornici u Zuffenhausenu iz koje je na svjetlo dana izašao i Porsche 959. RS2 Avant bio je i duhovni nasljednik prethodne suradnje Audija i Porschea, kada je 1974. završen prototipni Audi 100 Coupe S V3, s V8 motorom i 350 KS. To je bio jedan od testnih automobila za budući Porsche 928, koji je u početku bio zamišljen s V10 motorm temeljenim na geometriji Audijevog rednog petcilindraša, no to je druga priča…




Source link