ESP, odnosno Electronical Stability program, pomaže automobilu da u kritičnim situacijama ostane na željenoj putanji.

Funkcionira u suradnji sa sustavom ABS na način da detektira razliku u brzini vrtnje svakog pojedinog kotača te u toj situaciji koči suprotnim kotačem kako bi vozaču omogućio da vrati kontrolu nad vozilom. Koči svakim kotačem pojedinačno na način da prilikom pojave preupravljanja, gubitka prianjanja na prednjim kotačima, koči vanjskim prednjim kotačem, a prilikom pojave podupravljanja, gubitka prianjanja stražnjih kotača, koči unutrašnjim stražnjim kotačem.


Prvi slični sustavi pojavili su se još 1983. godine. Toyota Crown bila je opremljena sustavom Anti-Skid Control, a od 1987. godine BMW, Mercedes-Benz i Toyota u najopremljenije modele uveli su prve Tracion control sustave. No, prvi pravi ESP sustav razvili su Bosch i Mercedes-Benz zajedničkim snagama, a ugrađen je u Mercedes-Benz S 600 Coupe 1995. godine. Kasnije iste godine Toyota Crown Majesta dobila je sustav VSC (Vehicle Stability Control), koji radi na istom principu.

Veliki doprinos u pogledu smanjenja broja prometnih nesreća uopće nije potrebno komentirati. Još 2009. EU je dala preporuku svim proizvođačima automobila da sve nove modele opreme ESP-om, a od 1. studenog 2014. godine na području EU svi novi automobili moraju za imati u serijskoj opremi.

Posljednja generacija ESP sustava koju je razvio Bosch mjeri razliku u brzini vrtnje kotača čak 25 puta u sekundi. Samo na području EU od 1995. godine ESP je spasio više od 25.000 života i spriječio gotovo pola milijuna prometnih nesreća.




Source link