Prošle je godine Fiatova tvornica u Kragujevcu radila samo 50 dana u mjesecu, proizvela je manje od 20.000 automobila, onih zastarjelog modela 500L. Sudbina mogućeg nasljednika još uvijek je u zraku. Iako je prvi čovjek koncerna Stellantis, Purtugalac Carlos Tavares prošle jeseni rekao da ne namjeravaju odustati od proizvodnje u Kragujevcu vlada ogroman strah da je stigao kraj. Aleksandar Vučić i Vlada Srbije koja drži 33 posto dionica ne odustaju od tradicije i tvornice koja je “automobilizirala” ne samo Srbiju, već i cijelu bivšu Jugoslaviju.

Kao i većina tvornica automobila tako je i kragujevački Fiat-Chrysler Automobili Srbija iskusio nedostatak poluvodiča, što je poremetilo proizvodnju. No, tvornicu, koju su Talijani postavili na mjestu bivše Zastave, muče drugi problemi. Onaj najveći je ostarjeli i neatraktivni Fiat 500L, koji rade već deset godina. Prošle godine gotovo svi proizvedeni automobili izvezeni su na talijansko tržište, a drugim zemljama pronađeno je tek oko 1600 primjeraka. S obzirom na pristup modela i njegovo uvrštavanje u ugroženu klasu manjih monovolumena, ovako skromne prodajne brojke ne čude, no već postoje mišljenja da se automobilu broje posljednji dani.

Prošlogodišnja proizvodnja u Kragujevcu završena je krajem studenog, a imali su samo 50-ak radnih dana u cijeloj godini. Zaposlenici su se tek sredinom siječnja vratili na posao, a sada s nestrpljenjem čekaju odluku o budućnosti tvornice. Očekuje se da će grupa Stellantis, koja uključuje i talijanski Fiat, otkriti planove u veljači ili ožujku, a tvornica se nada da će raditi bar jedan od novih Fiatovih modela. Talijanski proizvođač još ih nije predstavio, jer novi gazda Carlos Tavarez iz Peugeota jednako tako nije otkrio planove i zapravo ne zna što će s Kragujevcom. Prošle je godine u Šumadiji izrađeno svega 20.000 automobila, što je najgori rezultat od 2012., kada je Zastavu preuzeo Fiat. Šest puta je to manje nego u rekordnoj 2013. godini, kada je iz proizvodnih hala izašlo 117.000 Fiata 500L. S prihodima koji su lani bili oko 30 posto manji nego 2022., kragujevačka je tvrtka naglo tonula. Na listi najvećih srpskih izvoznika, sada je na osmom mjestu, a bili su u samom vrhu.

Sudbinom tvornice bavi se i Aleksandar Vučić, a i Vlada Srbije, koja u njoj ima 33 posto tržišnog udjela. Očekuje se i početak sufinanciranja investicije u pokretanje proizvodnje novog modela koja se procjenjuje na milijardu eura. Prema neslužbenim informacijama, radi se o električnom automobilu, a u igri je i nastavak proizvodnje modela 500L, ali s hibridnim pogonom, što ne bi predstavljalo veću prilagodbu proizvodne linije. I iako je prvi čovjek koncerna Stellantis Carlos Tavares prošle jeseni rekao da ne namjeravaju odustati od proizvodnje u Kragujevcu, zbog nepredvidivih uvjeta u automobilskoj industriji može se zatvoriti pogon, jedan od najmodernijih među Fiatovim proizvodnim pogonima.


Source link