Featured Izbor uredništva Povijest Tehnika Vijesti Zanimljivosti

Motori s tri cilindra – AutopressHR



Zanimljive izvedbe trocilindarskih motora mogle su se pronaći u japanskim kei automobilima poput Honde Beat, Suzukija Cappuccina ili Autozama AZ-1. I klasu veći automobili (A i B-segment) su koristili zanimljive varijante te vrste motora, i turbo i usisne, poput Daihatsua i Mitsubishija. Osim rednih u automobilima, u motociklima su se mogle pronaći i V3 i W3 konfiguracije. Specifičan je i radijalni trocilindraš ugrađivan npr. u torpeda (koji se može vidjeti u riječkom Torpedo muzeju).

Redni trocilindarski motori zvuče grubo i rade grubo (jer su obično dva klipa u protufazi s jednim, onim u sredini) pa zahtjevaju sklop osovine s protuutegom. Za trocilindarske, šestcilindarske i dvanaestcilindarske motore se mogu pronaći isti obrasci zvuka (kao i za petcilindarske i “višekratničke” desetcilindarske) pa na određeni način slično zvuče bez obzira o konfiguraciji, makar redni šestaci, V12 i bokseri uglađenije rade).


1960ih i 70ih Saab je bio uspješan na rallyjima s rednim dvotaktnim trocilindrašima, a uz četverotaktni V4 koristio ih je i u kupeima Sonnet. Rani Wartburg modeli su koristili redni dvotaktni trocilindarski motor, a koristio ga je, uz centralni smještaj i stražnji pogon, sportski kupe baziran na mehanici Wartburga i drugih DDR modela, Melkus RS 1000.

Nakon dugog “zatišja”, trocilindraši se danas ponovo često koriste, kao rezultat downsizing principa u autoindustriji. Vrijeme (i kilometri) će pokazati kolike su koristi i uštede zbilja ostvarene, no kao pogonske jedinice su zbog kompaktnosti i zvuka svakako zanimljivi. Zato su u ponudi i za suvremenu varijantu Caterhama 7, izravnog nasljednika Lotusove/Chapmanove formule visoke agilnosti i niske težine.




Source link

Related Posts