Featured Izbor uredništva Povijest Tehnika Tuning Vijesti Zanimljivosti

Od Fiata do Abartha – AutopressHR



Fiat 600, poznat i pod nadimkom Fićek, proizvodio se od 1955. do 1969. u Italiji. Bio je temelj za prvu Multiplu, licencno je proizvodnja nastavljena i drugdje (u Španjolskoj kao Seat), a najduže u Jugoslaviji kao Zastava, do 1985. Fiatovi su automobili često bili temelj za razne karoserijske varijante i vozila za posebne namjene. Još manji, dvocilindarski model Fiat 500 proizvodio se kroz sličan niz godina (Puch po Fiatovoj licenci koristio je dvocilindarski bokser umjesto Fiatovog rednog motora), a njegova izvedenica Polski Fiat 126 (Peglica) proizvodila se do 2000., kao i Mini Morris. Zanimljive su razne mehaničke i karoserijske prerade starih Fiatovih modela malih tuning i karoserističkih radionica; na sajmovima old timer tematike uvijek se može pronaći neki dio koji upotpunjuje projekt sastavljanja ovakog vozila danas. Posebno su zanimljive sportske varijante, od kojih su vjerojatno najpoznatije one koje je proizvodio Carlo Abarth, vozač utrka i osnivač tvrtke Abarth.

Osim znaka sa škorpionom i podignute zadnje haube radi hlađenja motora (kod npr. Fićeka i modela 500), da bi Fiat postao Abarth potrebna su olakšavanja, proširenja i pojačavanja karoserije, lagane (npr. magnezijske) felge, unaprijeđeni ovjes, kočnice i upravljački sustav te naravno, friziranje motora: brušenje glave, povećavanje kubikaže, veći ventili, protočni auspuh, dodavanje hladnjaka ulja i vode (kod malih Fiata s motorom iza stražnjih kotača, često u prednji branik), bregasto vratilo, dupli Weber fergazer (ili pak Kugelfischer mehaničko ubrizgavanje)… A na koncu bitna je i kabina: trkaći sicevi, volan i instrumenti (turceler, temperatura ulja i vode). Rezultat je old school mali talijanski automobil koji se može voziti i na karting stazama kada se organiziraju track day eventi. Abarthovi Fiati ili Autobianchiji i danas postižu dobre rezultate na zavojitim disciplinama; kratki međuosni razmak i niska težina dobar su recept za relativno niske brzine i oštra skretanja autoslaloma. Neki su bili uspješni i na relijima, poput modela 131 Rally kojeg su zajedno proizvodili Fiat, Abarth i Bertone.






Source link

Related Posts