guma

Prianjanje je rezultat djelovanja adhezijskih sila i sile trenja te sile se javljaju između kontaktne površine pneumatika vozila i površine po kojoj se vozilo kreće pa prianjanje (trenje) omogućuje vozilu da ubrzava, usporava i skreće.

Bitno je znati da prianjanje nije konstantna veličina već ovisi o mnogo faktora. Sposobnost prianjanja vozila uvelike ovisi i o težini koja djeluje na kotače. Povećanjem težine povećava se i sila trenja i obratno.

Kada se govori o kontaktnoj površini, važno je uočiti da je ona relativno mala (slika lijevo). Imajte na umu da ta mala površina ima ograničene sposobnosti prianjanja. Sile koje djeluju na tom malom dijelu pneumatika (adhezijske sile) su ujedno i limit Vašeg vozila!

Na kontaktnoj površini pneumatika djeluju poprečne (bočne) i aksijalne (uzdužne) sile. Poprečne sile na kotač djeluju prilikom skretanja, dok aksijalne sile djeluju prilikom ubrzanja, odnosno usporenja vozila.

Poanta je sljedeća: ako koristite svo dostupno prianjanje za kočenje (aksijalne sile), nemate ih dovoljno za upravljanje, i obrnuto. Izbjegavajte kočenje ili doziranje gasa u zavoju jer je tada najveća opasnost od podupravljanja vozila.

Sile prianjanja

Ako ste početnik na cesti ili početnik na stazi, najbolji način za ovladavanje ovim silama i stjecanje iskustva je vježbajući odvojeno situacije koje rezultiraju velikim poprečnim, te odvojeno situacije koje rezultiraju velikim aksijalnim silama na pneumaticima.

Tako prilikom intenzivnog kočenja smanjite na najmanju moguću mjeru okretanje upravljača, i obrnuto (nemojte naglo kočiti prilikom skretanja). Ovo će smanjiti zahtjeve koji se stavljaju na pneumatike, te osigurati dovoljnu količinu dostupnih sila prianjanja.

Profesionalni vozači na stazi često kombiniraju ove sile, najčešće kod tehnike kočenja tijekom savladavanja zavoja (trail braking). Kod ove tehnike, veliki se zahtjevi postavljaju na pneumatike, te je veoma važno voziti “glatko” (nježno) pri većim brzinama. I najmanja nagla korekcija upravljača ili nespretna promjena brzine može uzrokovati gubitak prianjanja. Dobri vozači znaju balansirati ove dvije sile (sile kočenja i upravljanja).

Povećanje sposobnosti prianjanja vozila

Dramatična povećanja ili smanjenja prianjanja ima upravo tehnika vožnje, tj. pokreti upravljačem, doziranje gasa, kočenje, i slično.. Najbrži vozači su često upravo oni koji imaju najbolju tehniku (glatkoću) upravljanja vozilom.

Sposobnost prianjanja na vašem vozilu možete lako povećati i koristeći sportske gume koje se rade od mekših materijala (specijalna guma). Bitno je napomenuti da se takve gume troše brže od običnih. Prianjanje se može povećati i postavljanjem npr. spojlera, koji povećavaju aerodinamični pritisak na vozilo pri većim brzinama. Kod postavljanja takvih spojlera (ne ukrasnih) valja provjeriti da li Vaše vozilo to može podnijeti, te treba li pojačati neke ključne dijelove karoserije.

Prianjanje u (ne)povoljnim uvjetima na kolniku

Bitno je zapamtiti da pneumatici čine samo 50% jednadžbe kada je riječ o prianjanju. Ostalih 50% odlazi na površinu po kojoj se krećete. Velika je razlika u sposobnosti prianjanja vozila kod suhog i kod vlažnog vremena. Prianjanje ovisi i o vrsti asfalta. Stoga svoju vožnju uvijek prilagodite stanju i vrsti kolnika, te vremenskim (ne)prilikama.

Tomislav Seser

Svakako pročitajte i slijedeće članke:

Dizajn gazećeg sloja gume ključan je za stabilnost automobila

Evo kako provjeriti razinu istrošenosti gume na automobilu


Source link