Ako ste pratili vijesti o razvoju Rimac automobila, onda ste vjerojatno čuli da ovaj mladi inovator koristi tehniku torque vectoring. O čemu se zapravo radi?

Ova tehnika nije potpuna novost u autoindustriji i već se neko vrijeme koristi, ali na rijetkim vozilima. Radi se o razvijenoj tehnici koja može moment sile dozirati na svaki od kotača, ovisno o potrebi, odnosno koliko je kojem kotaču potrebno. Dakle, radi se o tehnologiji koja se primjenjuju na vozila koja imaju pogon na svim kotačima. Neka novija vozila koja imaju pogon samo na prednjim kotačima također imaju torque vectoring tehnologiju, ali tek njezine osnove.

No, auto industrija razvija se munjevitom brzinom iz dana u dan pa sve više automobila želi u svom sustavu imati ovu dokazano dobru tehnologiju. Naime, ona omogućava vozilima da bolje leže, odnosno prijanjaju uz cestu te samim time bolje i sigurnije prolaze zavoje, imaju konstantniju brzinu i performanse.

Prvi su torque vectoring tehnologiju počela koristiti trkaća vozila, a među prvima bio je to Mitsubishi. Ipak, sama tehnologija dosta se sporo razvijala kroz godine pa se tako danas ne koristi kako bi trebala, a najčešća je ipak na vozilima koja imaju pogon na svim kotačima.

Diferencijal na vozilu, preko kojeg se bazira torque vectoring, zahtijeva elektronski sistem za nadzor uz već standardne mehaničke komponente. Zadaća tog elektronskog sistema za monitoring je reći cijelom sustavu diferencijala kada i kako prenijeti moment sile na kotače.

Vozila s pogonom na svim kotačima

Primjerice, vozilo može ima standardni torque vecotring sistem koji 90 posto momenta sile distribuira na prednje kotače, a 10 posto na zadnje. Međutim, kada se promijene uvjeti na cesti, a sustav to zabilježi, započinje distribucija momenta sila u omjeru 50 posto na prednje i 50 posto na stražnje kotače.

U još naprednijim torque vectoring sistemima moment sile se distribuira posebno na svaki kotač, čime se još više poboljšava sigurnost, ali i performanse automobila.

Vozila s pogonom na prednjim ili stražnjim kotačima

Radi se o manje kompleksnom torque vectoring sistemu, pri čemu se moment sile prenosi samo između dva kotača, ovisno koji pogon vozilo ima (ako ima pogon na stražnjim kotačima, onda se prenosi između ta dva kotača te isto vrijedi i za pogon na prednjim kotačima). Sistem tada prati rotacijski i upravljački kut na kotačima. Budući da ovo veoma varira tijekom vožnje, sistem torque vectoring sve to prati i smanjuje ili povećava moment sile kojeg distribuira na svaki od ta dva kotača te povećava sigurnost vozila čak i u lošim vremenskim uvjetima.

A u električnim vozilima torque vectoring sistem koristi više električnih motora koji kontroliraju dinamiku kotača i utječu na njih pravilnim prijenosom momenta sile.

Dakle, torque vectoring sistem je, mogli bismo reći, budućnost naših automobila. Uz njega mogu se zaboraviti sada već klasični ABS i ostali sustavi protiv proklizavanja, a sve kako bi vozilo bilo sigurnije u svim vremenskim uvjetima na cesti te u isto vrijeme ne bi gubilo na svojim performansama. Doista, nije li ovo nešto što svi mi vozači priželjkujemo?

Izvor: Silux.hr



Source link

Related Posts