Toyota Celica GT-Four, turbobenzinska Celica s pogonom na sve kotače, proizvodila se u tri generacije, od 1986. do 1999. Sa svakom novom generacijom, Toyota je optimizirala aerodinamiku (npr. “duck tail” spojler), otvore za hlađenje, ovjes (dodatne spone radi poboljšavanja geometrije MacPherson i multilink ovjesa), unaprijedila korištenje aluminija, spiralno ventiliranih diskova, projektiranje zona deformacije, kut između ventila itd. Koristili su se i senzori za lateralnu G-silu, viskozni srednišnji i torsen stražnji diferencijal, nosači motora ispunjeni tekućinom, i servo volana koji se prilagođava brzini kretanja. Motor je u GT-Four bio ugrađivan poprečno, a pogon je bio na sve kotače.

Četverocilindrični 3S-GTE (provrt i hod 86 mm; 1998 cm3) s turbopunjačem (dva otvora za ispušne plinove) i intercoolerom koristi plastičnu usisnu granu (radi smanjenja prijenosa topline s motora na usisni zrak) s rezonatorom koji optimizira usisni puls, olakšanu ispušnu granu s katalizatorom postavljenim blizu početka (radi bržeg zagrijavanja), ACIS (Acoustic control induction system; varijabilna duljina usisne grane, ventil preusmjeruje usisni zrak) i Toyota Direct Ignition (jedna zavojnica za paljenje po svjećici, smanjuju se visokonaponski gubici, a paljenjem upravlja računalo).

GT-Four bila je uspješna i na WRC-u, a uz nju je vezan i jedan od najdomišljatijih slučaja “zaobilaženja” pravila trkaće klase. Jedan dio WRC pravilnika opisivao je restriktor, prepreku u usisu (npr. cijev određenog promjera) koja je ograničavala količinu zraka koju je motor mogao koristiti (u jeku gotovo neregulirane, ali na žalost fatalne Grupe B, ukinute nakon sezone 1986.). Toyotini mehaničari sastavili su sklop usisne grane, turbine i restriktora tako da su se, kada su se međusobno povezali i pritegnuli, rubovi kućišta turbine na koje je nasjedao restriktor ponašali kao klinovi (uz još par trikova s oprugama) i izbili restriktor 5 mm dalje od usisa turbine, dozvoljavajući ulaz dodatnog zraka u turbokompresor. Automobil je prolazio tehničku inspekciju jer je restriktor “sjeo” na mjesto i prikrio čitavi mehanizam čim su se vijci malo otpustili. Ipak, moguće zbog par krivo upućenih riječi, varanje je otkriveno i 1995. Toyota Team Europe ekipa dobila je i zabranu nastupanja u trajanju jedne godine, ali FIA inspektori su se praktički divili mehaničkom umijeću uloženom u zahvat na restriktoru. Inače, procijenjeno je da je tih 5 mm omogućilo usis 25% dodatnog zraka i do dodatnih 50 KS (iznad dozvoljenih 300 KS).


Source link