U Sloveniji za koji mjesec diže se sustav za sektorsko mjerenje brzine! Za pretpostaviti je kako Hrvatska neće nijemo pratiti susjedstvo. Za vjerovati je kako će “svemirska policija” na sličan način uskoro pratiti i nas.

“Tutor” je sinonim za sektorsko mjerenje brzine, no njega više nema ni u Italiji, iako je bio jednostavniji, jeftiniji, praktičniji. Vlasnik autorskih prava tražio je više, no vlasti to nisu prihvatile i sad cijela Europa ide s novim, bitno kompliciranijim, skupljim i neefikasnijim modelima.

Novi sustav SICVe PM koji će koristiti Slovenija zahtijeva mnogo veću snagu računala nego “Tutor” i postoji velika opasnost da se središnje računalo preoptereti. Talijanska policija ima novi sustav za nadzor brzine na autocestam već više od dvije godine, no njima nisu pokrili nitisućiti dio dionica koje je pokrivao “Tutor”. U različitim modelima i obimu sustav su već implementirale Norveška, Nizozemska, Austrija, Italija…

Boris Huzjan (57) predsjednik je Uprave Hrvatskih autocesta (HAC) bio je izjavio:
– Podržati ćemo napore MUP-a u kontroli i nadzoru brzina na cestama sukladno Nacionalnom programu sigurnosti cestovnog prometa s jednim jedinim ciljem: povećanja sigurnosti prometa. Dakle, nije riječ o represivnoj mjeri, nego o spašavanju ljudskog života. Zašto ne bi koristili i taj iznimno efikasan sustav.

Projekt sektorskog mjerenja brzine na hrvatskim, slovenskim, a i brojnim drugim europskim autocestama ima dugu povijest. Najpoznatiji i daleko najstariji je onaj talijanski “Tutor”.

Desetljećima je nadzirao brzinu na većini tamošnjih autocesta. Upravo po “Tutoru” bio je prepoznatljiv promet u Italiji i to ne samo na Autostardi. Imali su posvuda takozvano sektorsko mjerenje brzina, pa su tako brojne lokalne zajednice na mjesnim prometnicama često posezale upravo za “Tutrom” koji im je ne samo stabilizirao promet, donosio sigurnost, već im ne obilato punio i proračun.

“Tutora” nema već dvije godine a bio je efikasniji i jeftiniji

No “Tutora” Italija već nekoliko godina nema. Zamijenio ga je posve novi sustav, jer došlo je do ogromnih problema sa zaštitom autorskih prava i “Tutor” je prognan. Posljednje dvije-tri godine u Italiji kompenzira ga posve novi model, ali taj ne pokriva ni stoti dio prometnica i dionica koje je pokrivao razvikani “Tutor”. Novi sustav kamera za mjerenje prosječne brzine na dionicama autocesta pokriva tek nešto više od 500 kilometara na pedesetak dionica – mnogo manje od “Tutora”. Nova mreža neće tako brzo rasti. Sustav SICVe PM zahtijeva mnogo veću snagu računala nego Tutor i postoji velika opasnost da se središnje računalo preoptereti. To je uglavnom i jedini razlog zašto Italija, a i ne samo ona, polako uvodi ovaj iznimno dobar, učinkovit i precizan način kontroliranja brzina.

On se i nama nudi već godinama i sporadično postane vijest dana. Tako je to bilo prvi put 2018., a posljednji pred godinu i pol. Ono što mi nismo uspjeli napraviti, učinili su Slovenci. Za koji dan krenut će s probnim sektorskim nadzorom, sa šest mjeseci i u funkciji. Vrlo sličnim onim koji koriste Italija, Norveška, Austrija, Nizozemska, Francuska, Velika Britanija… Za susjednima i ne kasnimo pretjerano i za očekivati je da ćemo vrlo brzo nakon njih i mi dobiti svog “Tutora”

Uspostava trajnog sustava očekuje se u Deželi u lipnju sljedeće godine. No, komplikacije koje su uslijedile na nekoliko razina, uključujući i resorno ministarstvo, potpuno su u jednom trenutku zaustavile projekt. Čini se da je realizacija sada doista jako blizu, a u Darsu su nam potvrdili da je u pripremi natječaj za odabir odgovarajućeg ponuđača koji će se pobrinuti za ugradnju sve potrebne opreme. Riječ je o projektu vrijednom 1,8 milijuna eura, a sustavi za sektorsko mjerenje brzine bit će postavljeni na osam lokacija duž cijelog čvora autoceste, također za Gorenjsku i Prekmurje. Osim toga, sektorski mjerni sustavi bit će instalirani na dionicama: Unec – Razdrto, Logatec – Vrhnika, Višnjegorski klanec, dionica preko Trojana, Arja vas – Celje, Slovenske Konjice – Fram i Sv. Jurij ob Ščavnici – Vučja vas. Posljedično, to znači da će se sustav uspostaviti i na prekmurskoj brzoj cesti.

Dars u suradnji sa slovenskom policijom i prema tome gdje se najčešće događaju kršenja najveće dopuštene brzine ili prometne nesreće postavlja kamere i mjerače

Slovenci kreću za koji dan, a i policija je uključena

Policija u Sloveniji je od početka uključena u projekt. Tako će ostati i ubuduće, jer će Dars podatke odmah dostaviti Policijskoj upravi autocesta koja je nadležna za nadzor automatskih mjerača brzine. Za nabavu su se pobrinuli sve potrebne opreme – još ne znaju, ali očekuju da će se zahvaljujući njima uvelike povećati sigurnost na autocestama, ali i propusnost. Ista priča vrijedi i za Hrvatsku.

Mreža “Tutor”, kamere za nadzor prosječne brzine na talijanskim autocestama, morao je biti ugašen. Naime, došlo je do spora oko intelektualnog vlasništva na patente ovog sustava. Odlukom suda ti su uređaji morali biti ugašeni. Sistem je funkcionirao na 300 dionica autocesta u Italiji.

Fotografije: DARS


Source link