Photo by: Nediljko Matijaš

UŽIVO NA UTRCI FORMULE E !! – By NEDILJKO MATIJAŠ

Subota, 3. dan Formula E utrka Monaco 09.05.2015.
Prekrasno jutro, sunčano i toplo. U 6:30 h trkom krećem do staze ne bih li zauzeo najbolje mjesto na tribini. Samo jedna zanimljivost prije toga.. Odmah da kažem da spavam u svom autu (Citroen Xara, godište 2002). Ukoliko vam je to čudno ili blesavo, onda upitajte našeg proslavljenog alpinistu Stipu Božića gdje on spava kad ide na višemjesečne turneje po planinama!! Sigurno nije po hotelima s 5 zvjezdica. Ja imam samo jedno suvislo objašnjenje – strast za odlaskom na utrku uživo!! Kad na utrke idem sam, spavam u autu, u vreći za spavanje, na šezlonu (ležaljka) ili u kampu, tj. šatoru. Uopće me ne zanima ona Bralićeva pjesma: “Nek ti kušin bude stinaaaaaaa….“. Uvijek nosim svoj kušin (jastuk). Nema se dovoljno love za hotelsku sobu jer svu lovu popije gorivo i cestarina. Ukoliko pak idem s nekim, onda se troškovi putovanja (koji su najveća stavka odlaska na utrku) podijele, pa ostane dovoljno novca za hotelsku sobu. Sreća moja da Monaco dobro poznajem pa se hranim u samoposlugama gdje su cijene iste kao i kod nas, a na nekoliko mjesta ima javni WC, tj. javni tuš pa se može ili besplatno ili za sitnu lovu okupati. Idući petak ću se, kao pravi balkanski Džek, okupati na glavnom bazenu gdje prolazi staza Formule 1!! Cijeli dan na bazenu košta 5,60 Eura, a želim li ležaljku i suncobran onda je puna cijena 13 Eura.

Imao sam kartu za “K tribinu” te kako sam tamo bio već oko 7 sati, uhvatio sam relativno dobro mjesto. Najbolja mjesta već su zauzeli neki Francuzi koji su došli prvi. Sa sobom su ponijeli još 4-5 kofera punih hrane, falio im je još samo roštilj. Međutim, bio sam skroz zadovoljan sa svojim mjestom na tribini. S tog mjesta vidi se dolazak bolida na prvi zavoj St. Devote, zatim djelomično spuštanje Avenijom Kennedy, zakoret za 180 stupnjeva i onda se s mog mjesta vidio cijeli dio staze uz more (Avenija Sjedinjenih Američkih Država), pa skretanje prema bazenu (Ulica Route de la Piscine) i obilazak oko bazena. Nasuprot nas bio je veliki TV ekran tako da se moglo pratiti i ostatak staze te događanja u boksovima. Na mojim priloženim slikama lijepo se vidi sve ovo o čemu pričam… Slobodni treninzi počeli su već u 8:15 h te su trajali do 11 h, naravno s prekidima. Već prije napisao sam prvi dojam zvuka Formule E, samo da ponovim da se opet smijem dok pišem ovaj tekst,  jer to je bilo nešto sasvim novo za sve nas koji smo bili svjedoci prve utrke Formule E na europskom tlu. Kao da je počeo „Star Wars“ uživo!! Ubrzo se navikneš te su sami treninzi bili izuzetno zanimljivi. Dosta vozača kočilo je na prvom zavoju St Devote, neki su se čak i okrenuli. Najbolje je bilo kad bi se zalaufali na pravcu koji ide uz more nakon čega dolazi skretanje za gotovo 90 stupnjeva ulijevo, na pravac prema bazenu. Svako malo očekivali smo da se neko zabije u ogradu. To je na opće oduševljenje otprilike 20 tisuća gledatelja napravio Antonio Felix da Costa. Fotoaparatom sam “ulovio” taj trenutak, no na slikama se vidi samo prašina, tamo gdje je bilo mjesto udara. Također ima i slika gdje se nakon toga zavrtio na stazi. Slike su već objavljene prije dva dana, a ponovno ću ih staviti uz ovu reportažu. Publika je pljeskom i ovacijama ispratila vidno ljutog Costu.

Evo još jedne zanimljivosti vezana za Formulu E. Bolidi imaju otprilike 200 KS te idu sasvim dobro, maksimalna brzina je otprilike 240 km/h. Međutim, njihovo ponašanje na treningu i na službenim kvalifikacijama je pomalo čudno. Naime, čuje se kako Formula E dolazi s pravca startno ciljne ravnine, zatim naglo kočenje i prolazak preko „bokobrana“, tj. pasice pa onda ide pravac Avenije Kennedy koji ide nizbrdo. Očekuje se da će Formula E ići još brže, a onda se iz čista mira bolid skoro zaustavi, tj. jedva se kreće. Dvadesetak sekundi nakon toga, ponovno iz čista mira, bolid ubrza kao da se prije nije ništa desilo.Stvarno je izgledalo čudno. Možda i postoji neko objašnjenje, no u ovom trenutku ne znam o čemu se radi.
Staza je otprilike za trećinu kraća od staze na kojoj se vozi F1 tako da je za obilazak jednog kruga potrebno otprilike 55 sekundi. To je dobro jer tako bolidi svako malo prolaze ispred tebe. Što se tiče službenih kvalifikacija, one su podijeljene u četiri grupe. Svaka grupa ima po 5 vozača te traju po 10 minuta. To je dobro jer se tako može napraviti dosta slika te se mogu pratiti pojedina vremena. U pauzama između treninga i kvalifikacija, na stazi su bili bolidi na solarni pogon, BMW-ov Safety Car imao je demo vožnju, Renaultovi E automobili vrtili su se po stazi, a najviše ovacija zasluženo je pokupio Rimčev Concept_One koji je također na stazi odrađivao demo vožnje. Auto je na stazi izgledao kao avion!! Nakon kvalifikacija, otišao sam s ovog dobrog mjesta jer treba malo protegnuti noge, obavit sve fiziološke potrebe, a i nešto staviti u kljun. Malo sam se vucarao po E-selu gdje su oko 14 h svi vozači došli na “autogram session”. Kako sam sve autograme pokupio dan ranije mogao sam samo s laganim osmijehom gledati u ogroman red koji se stvorio. Čak je i policija morala malo reagirati jer je bila ogromna gužva.

U 16 sati počela je utrka te je trajala otprilike sat vremena. O samoj utrci ne bih rekao ništa posebno. Naravno, moje super mjesto na tribini bilo je već zauzeto tako da sam potražio novo koje je jednako tako bilo skroz zadovoljavajuće. Jedino nisam vidio prvu šikanu St. Devote, a ostalo je bilo jednako kao i na jutarnjim treninzima. Sreća da je ispred nas bio ogromni TV ekran tako da se moglo vidjeti kako su se skršili odmah u prvom krugu. Ionako ste sve mogli vidjeti na TV-u ili na Internet streamu, a utrka se može pogledati i na You Tube-u. Nakon otprilike pola utrke, taman kad su vozači mijenjali bolide, otišao sam s tribine na sektor Rocher. To je ono brdo s kojeg se vidi zavoj Portier, ulaz u boksove te ulaz na startno ciljnu ravninu. Malo sam poslikao i s tog mjesta te sam nakon kraja utrke odmah otišao do Media centra. Nakon što su vozači preuzeli pehare, odslušali himne i zalijevali se šampanjcem, odmah su s Renaultovim Espaceom došli u Media centar. Nemam slike, no to sam zato zabilježio video zapisom!! Kako je Internet veza loša, ne da mi se uploadovat pa Vam ostaje da mi vjerujete na časnu pionirsku riječ. Nakon završene službene Press konferencije, svi su vozači ponovno došli u vanjski ograđeni dio, tzv. “Mix zonu” gdje su i dalje davali pojedine intervjue za TV te novine. Na slikama koje sam objavio prvi put mogli ste vidjeli Vergnea koji je dobio nagradu za najbrži krug te Buemija koji nosi oni stakleni pehar. Mogu vam potvrditi, a i na slikama se vidi da je pehar bio stvarno težak!!

Eto, to bi bilo sve o prvom vikendu Formule E u Monacu. Još bih samo napomenuo jednu stvar za kraj. Sve slike koje su postavljene su moje (možete raditi s njima što želite, jedino ako ih negdje objavljujete, molim vas da stavite moje ime, a ako ne stavite, opet dobro……rekli bi Dalmoši: ka da Vam ko smi šta reć!!). Slikane su s digitalnim aparatom Canon Power Shot SX50 HS. Najbolja karakteristika mu je da ima 50x optical zoom. I još jedno veliko hvala McDonalds France koji mi je omogućio besplatni Internet te zaposlenici nisu dolazili do mene i tražili da naručim nešto za jesti, niti su me zaštitari tjerali van.

Pozdrav,
Nediljko Matijaš, lutajući reporter.

Posljednji dio foto galerije Nediljka Matijaša s Formula E vikenda u Monte Carlu:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50