Apsolutna dominacija kakva više nikad neće biti viđena zabilježena je 1916. godine kad je udio od čak 55 posto svih automobila na svijetu držao Ford Model T.

Bila su to neka druga vremena. Kad je Ford Model T krenuo u prodaju, 1908. godine, manje od 200.000 ljudi u SAD-u imalo je automobil. Već 1913. godine Ford Model T stigao je u domove 250.000 kupaca, a do 1930. godine prodano ih ne nevjerojatnih 30 milijuna. No, podatak da je 1916. godine čak 55 posto svih automobila na svijetu bilo Ford Model T najbolje ilustrira o kakvom proizvodu se radi.

Pokrenuo je cijelu automobilsku revoluciju te premašio sve snove detroitskog dječaka s farme, Henryja Forda o tome da konstruira automobil za široke mase, koji će cijenom biti dostupan svakome. To je postigao standardizacijom dijelova, a kasnijem uvođenju proizvodne linije ugledao se na tehnike masovne proizvodnje pušaka.

Henry Ford i njegove izjave često su predmet kontroverzi. Ponajprije zbog rasistički nastrojene filozofije, ali ako se zadržimo samo na onima vezanim za automobile svakako moramo spomenuti vjerojatno najpoznatiju – ‘Kupci mojih automobila mogu kupiti Ford Model T u bilo kojoj boji, dokle god je ona crna.’

Ford Motor Company i Model T uistinu su Amerikance postavili na kotače. Pravi iskorak dogodio se uvođenjem pokretne trake, koja se zapravo bazirala na konceptu klaonice mesa. Naime, William C. Klann došao je na ideju da se logika linije samo izokrene. Umjesto mesa koje je tijekom boravka na traci bilo raskomadano, na pokretnoj traci u tvornici Ford nalazili su se dijelovi, koji su se putem sklapali u sve veće sklopove. Rezultat je bio izvanredan pa je nakon godina dorađivanja proizvodnog procesa postignut rezultat od jednog proizvedenog Modela T svake 24 sekunde.


Source link