Model BX ima bogatu i neočekivanu povijest u svijetu marke Citroën i automobila općenito uzme li se u obzir komercijalni uspjeh koji je postigao u svojih 12 godina postojanja. Naravno, ima posebno mjesto u srcu vlasnika i kolekcionara automobila, koji će zasigurno uživati u proslavi njegova 40. rođendana.

PREDSTAVLJANJE U PODNOŽJU EIFFELOVOG TORNJA
Bilo je to 23. rujna 1982. godine. Padao je mrak, a gomila ljudi skupila se u parku Champ-de-Mars, očiju okrenutih prema prvom katu Eiffelovog tornja, s kojeg je visjela golema drvena kutija s natpisom „Voilà la nouvelle Citroën”. Spektakularna predstava sa svjetlosnim i zvučnim efektima popratila je polagano spuštanje kutije na tlo. Kad je kutija konačno otvorena, predstavljen je model BX te je njegova nevjerojatna karijera započela ovacijama okupljene gomile, Eiffelov toranj krasili su simboli marke, a uskoro je krenuo i predivan vatromet.

Nekoliko dana kasnije, 30. rujna 1982., započeo je 69. Pariški salon automobila u izložbenom prostoru Porte de Versailles na kojem je najavljen početak prodaje modela BX te je on postao jedna od glavnih zvijezda te izložbe automobila.

PROJEKT „XB”

Projekt Citroën BX započeo je 1978. pod kodnim nazivom „XB”, a specifikacije su finalizirane u studenome 1979. Glavni je cilj za budući model BX bio osigurati da on bude prepoznat kao suvremeno, nekonvencionalno vozilo s posebnim naglaskom na inovacijama. Model BX planiran je kao vozilo s poprečno postavljenim motorom, ograničene mase kako bi se zajamčila snažna ubrzanja i niska potrošnja goriva, što je u tom periodu predstavljalo velike financijske uštede. Kao i svi drugi vrhunski modeli Citroën iz tog razdoblja, model BX bio je opremljen hidropneumatskim ovjesom koji je jamčio udobnost i savršeno prianjanje uz cestu. Model BX bio je kompaktno vozilo s pet vrata.

Razvijen je u tehničkom centru u Vélizyju, koji je znatno ulagao u CAD (računalno potpomognut dizajn) kako bi se ubrzala konvergencija dizajna i optimizirale performanse. Ta je metoda omogućila da BX postigne dobar koeficijent aerodinamičkog otpora od 0,34. Inovativnom uporabom kompozitnih materijala za dijelove kao što su odbojnik, poklopac prtljažnika i motora te bočni paneli, ostvarena je masa od samo 885 kg. Riječ je o prvom vozilu Grupe PSA pa su motori za BX preuzeti iz kolekcije pogonskih sklopova u vlasništvu te grupe. Model BX bio je iznenađujuće dinamičan zahvaljujući snažnim motorima (62 KS i 72 KS iz 1360 cm3 te 90 KS iz 1580 cm3).

NA PRAVOM PUTU
Citroën je modelu BX zadao dva cilja: ulazak na tržište više srednje klase vozila i preuzimanje mjesta koje je dotad držao model GSA. Da bi to postigao, BX se oslanjao na naprednu tehnologiju u službi udobnosti, dinamična svojstva i ekonomičnu uporabu, a tu je bio i njegov novi, revolucionarni dizajn.

Dizajn modela BX Citroën je povjerio slavnom talijanskom dizajneru automobila Bertoneu. Dizajner Marcello Gandini (tvorac modela Miura, Countach i Stratos) predložio je originalni oblik – robustan, ali bez ekscentričnih linija. Dizajn se razlikovao od tadašnjih automobila, ali ubrzo je postao prepoznatljiv za model BX. Kokpit je također bio upečatljiv, a armaturna ploča nadahnuta onom iz modela CX uključivala je opremu kao što je satelitsko upravljanje s obje strane upravljača i osvijetljen brzinomjer.

Nadasve moderan i prepun privlačnih značajki, model BX odmah je oduševio novinare, zaveo vjerne kupce marke Citroën i privukao nove: ostvario je golem komercijalni uspjeh. Proizvodio se u pogonu Renner La Janais u francuskoj regiji Brittany i u pogonu Vigo u Španjolskoj, a prodano je 2.337.016 primjeraka prije prestanka proizvodnje u lipnju 1994. Model BX bio je jedan od najprodavanijih automobila marke Citroën te nema sumnje da je pridonio renesansi te marke 1980-ih.

DUGA PROIZVODNJA
Model BX proveo je 12 godina na tržištu te je za to vrijeme doživio brojne promjene na karoseriji. Gami je 1985. dodan elegantni obiteljski karavan: nazvan je Evasion i bio je 17 cm dulji od limuzine. Godinu ranije pojavila se i poslovna inačica. Veliki redizajn izvršen je 1987., kad je model BX dobio nježnije linije karoserije i posve novu armaturnu ploču.

Nije zanemarena ni oprema: panoramski krov, klima-uređaj, digitalni instrumenti, presvlake od baršuna, aluminijski naplatci, digitalni sat i putno računalo omogućili su da BX ostane vjeran svojem imidžu suvremenog vozila.

U mehaničkom smislu model BX nastavio je koristiti samo najnapredniju tehnologiju: motori sa 160 KS, opremljeni elektroničkim ubrizgavanjem s katalizatorom i lambda sondom, dizelski motor, automatski mjenjač, stalni pogon na sve kotače i ABS kočni sustav. Čak je proizvedeno i ograničeno izdanje od 200 primjeraka cestovne inačice automobila za natjecanja grupe B BX 4 TC (2141 cm3, 200 KS, 220 km/h).

Karijera modela BX uključivala je i brojna ograničena izdanja (Tonic, Image, Calanque, Leader itd.), uključujući proslavljeni model Digit s posve digitalnom armaturnom pločom.

JESTE LI ZNALI?
Kampanja povodom lansiranja modela BX – za koju je bio zadužen Jacques Séguéla – predstavila je BX kao automobil koji živi, razmišlja i diše, što je jasna referenca na različite zvukove i pokrete hidropneumatskog ovjesa.

Citroën je 1985. postao prvi francuski proizvođač koji je ponudio inačicu s automatskim mjenjačem i dizelskim motorom. Društvo je pokrenulo još jednu inovaciju kad je 1987. predstavilo prvi francuski automobil za masovnu proizvodnju opremljen motorom sa 16 ventila. U oba je slučaja čast pripala modelu BX!

Model BX uvijek je koristio najnapredniju tehnologiju pa je bio prvi automobil za masovnu proizvodnju u kojem je za poklopac motora iskorišten kompozitni materijal od komprimiranog poliestera i stakloplastike, za vrata prtljažnika kompozit od staklo-lastike s ubrizganim poliesterom, s višeslojnim stražnjim prozorom i svjetlima s paraboličnim reflektorima i dvije homofokalne reflektivne površine.

Tehnički podaci i cijene za rujan 1982.

Pri puštanju u prodaju, model BX bio je dostupan u pet inačica i s dvije vrste motora


Source link