Kada gledamo većinu vozila mogli bismo zaključiti kako sva imaju ručne mjenjače. Međutim, dosta je i onih koja imaju automatske mjenjače. Ako ste naviknuli na ručne, trebat će vam neko vrijeme da se naviknete na automatske i obratno. No, osim rukovanja, važna je i sama briga o mjenjaču pa je tako ona drugačija ako je mjenjač automatski.

Svi automatski mjenjači imaju položaje N – neutral koji je za prazni hod ili kako to volimo nazivati ‘ler’. Položaj P je za parkiranje, R za vožnju unatrag te D kao položaj za vožnju naprijed. Postoji još i položaj L koji označava ‘low’, a znači da se vozilo prebaci u niži stupanj, primjerice kada se kreće po nekoj uzbrdici. Automatski mjenjač ima mehaničke zapore koji onemogućavaju da se nehotično prebaci u krivi položaj.


Kada gledamo s tehničke strane, automatski mjenjač jedan je od najkompliciranijih dijelova na vozilu, stoga bilo kakav kvar na njemu može izazvati veoma kompleksne probleme koji su ujedno i financijski veoma zahtjevni.

Najviše se problema kod automatskih mjenjača javlja zbog pregrijavanja. Primjerice to može biti vožnja u koloni, ako se tegli teški teret, ako se na silu vozilo pokušava izvući iz blata ili snijega. I ako se vozilo pokreće i vozi preagresivno još je jedan od razloga kvara na automatskom mjenjaču. Također, i ako se dosipa previše ili premalo ulja u mjenjač, ali i ako se stavi pogrešno ulje.

Ono što svakako trebate učiniti jest redovito pregledavati ostaju li tragovi ulja na mjestu gdje ste parkirali vozilo. Nije bitno odakle to ulje curi jer odakle god da curi, nije dobar znak. Ipak, odmah provjerite ima li ga dovoljno u automatskom mjenjaču. U njemu je dobro često mijenjati ulje. Možda vam se ovo čini kao skupa opcija, međutim jeftinije je nego da vam se dogodi kvar. Novija vozila zapravo ne ostavljaju mnogo mogućnosti za rad po principu ‘sam svoj majstor’ te ih kod mijenjanja ulja u mjenjaču treba odvesti kod ovlaštenog servisera. Osim ulja oni će promijeniti i filter, ali i provjeriti cjelokupno stanje automatskog mjenjača.

Signal za uzbunu, osim problema s uljem je i kada se čuje određena buka ili sličan zvuk iz mjenjača, udaranje prilikom prebacivanja u ijedan od položaja, proklizavanje prilikom prebacivanja. Nikada nemojte ovakve znakove ostaviti za kasnije jer su oni baš uvijek siguran signal da se nešto događa s vašim automatskim mjenjačem, a to što se događa je loše.

Bitno je voditi brigu o pravilnom prebacivanju. Primjerice, nikada ne prebacujte iz položaja R u P, a da se niste posve zaustavili. Također, nikad nemojte tegliti nekoga ako imate automatski mjenjač. Nikad ne prebacujte iz pozicije P ako je broj okretaja motora veći od rada u leru.

Dakle, automatski mjenjač je doista poseban dio vozila. Prebacujete li se s vozila na ručni mjenjač u vozilo na automatski mjenjač, bitno je prvo svladati sve tehnike ubacivanja u pravilan položaj i vožnje jer razlike doista postoje. Nakon toga, bitno je dobro osluškivati što se u mjenjaču događa. Jedino ovako ćete znati da će vožnja biti sigurna i ugodna.

Izvor: Sulix.hr




Source link

Related Posts