Featured Izbor uredništva Vijesti Zanimljivosti

Vozili smo: Jaguar XE – AutopressHR


U svojoj stoljetnoj povijesti, Jaguar nije često razvijao potpuno nove motore za svoje modele, ali svaki novi je bio po nečem zanimljiv i usavršavan desetljećima. Od 2015. Jaguar Land Rover u svojim modelima nudi nekoliko motora, a veliki udio tog izbora čini nova, interno razvijena serija motora zvana Ingenium. Salon Auto Benussi nam je za ovaj test ustupio novu varijantu takvog motora, i to zapakiranog pod haubu udobne i agilne limuzine XE. Pogledajmo zašto je i XE (model 2022.) s 2.0 Ingenium turbodizelom zanimljivi Jaguar.

XE se lako i na prvi pogled prepoznaje kao Jaguar; dizajn je vodio Ian Callum te su zadržane proporcije, linije i stilizirani elementi kakve Jaguar oblikuje u zadnje vrijeme. Tu su prepoznatljiva maska i znak, tanka i široka stražnja svjetla, duga hauba naglašena centralnim povišenjem, i relativno niska silueta koja ipak otkriva da i putnici na stražnjim sjedalima imaju mjesta. 

Naš testni XE dolazi s R-Dynamic paketom koji osim sportskih detalja na karoseriji donosi i funkcionalnu opremu poput oštrijeg načina rada motora i mjenjača.

Spomenuti 2.0 Ingenium turbodizel u ovom modelu daje do 204 KS (150 kW), ali i 430 Nm kroz većinu raspona okretaja, uz niske razine emisije CO2, što smanjuje porezna opterećenja. Taj redni četverocilindarski dizelaš koristi twin scroll turbo, balansne osovine, akustičnu izolaciju i slične mehanizme kako bi isporučio visoke performanse, ali nisku potrošnju i prije svega, visoku razinu udobnosti u smislu malo buke i malo vibracija.

Ingenium serija motora je modularna, a okvirno se temelji na cilindru kapaciteta 500 cm3, iz čega se izvode trocilindarski, četverocilindarski i šestocilindarski benzinci, dizelaši i mild hibridi. Ovaj 2.0 nalazi se i u nekim Range Rover modelima, a svakako je dovoljan i za XE, pogotovo jer ostvaruje nisku potrošnju usporedivu i s nekim 100 KS slabijim dizelima manje zapremine i nižeg okretnog momenta. Tome svakako doprinosi i mild hibrid tehnologija koju skoro pa očekujemo u novim automobilima, pogotovo u sprezi s efikasnim povezivanjem elektropokretača i alternatora u jednu jedinicu i 48 V struju.

Pozitivni dojmovi se nastavljaju i ulaskom u kabinu, a posebno sjedanjem za volan. Osim očekivane visoke razine opreme, očekivanja opravdava i kvaliteta te opreme. Posebno treba naglasiti pod prstima ugodne aluminijske poluge mjenjača, ali i odličan ekran infotainment sustav, koji svoj posao obavlja dobro i u svjetlom i u tamnom načinu rada, odnosno, neće smetati po noći, a dobro je čitljiv danju.

Trend koji je postavio jedan japanski proizvođač, prisutan je i u kabini XE: kako bi neke funkcije mogli koristiti bez uporabe ekrana osjetljivog na dodir, zbog kojeg vozač mora odvratiti pogled s ceste, prisutni su fizički gumbi. Radi se o okruglim multifunkcijskim “ringovima” kojima se lako i brzo može upravljati postavkama klime, ventilacije ili grijanja sjedala. Odličan ekran u sredini gumba nenametljivo i jasno pokazuje trenutne vrijednosti.

Motor je tih, po potrebi zareži, a XE se udobno snalazi i u gradskoj vožnji i na otvorenoj cesti. Električni servo ne traži previše vozačeve energije, ali je istovremeno precizan i izbalansiran pa se XE lako vozi i pri sporim parking manevrima i na zavojitim cestama. Općenito, sličnu ergonomiju volana (i pedala) može se pronaći i u drugim modelima Jaguara i Range Rovera, pogotovo onih koji koriste istu zajedničku platformu.

U vožnji XE ostavlja dojam staloženog i stabilnog automobila. Staloženosti doprinosi 8-brzinski ZF-ov automatski prijenos s pretvaračem momenta; klasični automatik malo priguši osjet stražnjeg pogona, ali zaživi u dynamic postavkama vožnje. Tu je i posebna pomoć za polazak s mjesta u skliskim uvjetima, pa ni snijegom pokriveni parking ne predstavlja problem za elegantni start.

Stabilnosti pak doprinosi i sama arhitektura ovjesa. Prednji ovjes čine dvostruka poprečna ramena (duple vilice), koristi i aluminijske elemente, a izveden je iz ovjesa F-Typea. I stražnji ovjes koristi lagane materijale poput ljevanih šupljih elemenata od aluminija, a radi se o Jaguarovoj varijanti multilinka (integral link) i ona je bitni čimbenik u stabilnosti, ali i udobnosti vožnje. K tome, XE koristi adaptivne amortizere, a i sama šasija je lagana i čvrsta zbog korištenja tehnike lijepljenja i zakivanja, što se inače koristi u automobilima viših klasa ili relativno malog broja primjeraka.

Zaključno, XE je model višeg D-segmenta kojega se može opisati kao nešto mirnijeg od Alfe Giulije te malo prostranijeg od BMW Serije 3. Tako je XE profiliran spojem uporabljivosti i opremljenosti koji ga čini konkurentnim u ovoj klasi i pomalo karakterno bližim Daimleru (marki koja je u vlasništvu Jaguar Land Rover PLC), ali balans udobnosti i sportskog karaktera čini ga upravo Jaguarom.



Source link

Related Posts