Dizajn vozila je napredovao tijekom posljednjih desetljeća. Dizajneri su zamijenili svoje olovke 3D modeliranjem, a inženjeri buduće modele testiraju puno prije nego što prvi fizički prototipovi ugledaju svjetlo dana. Pitate se kako? Zahvaljujući sustavu CAVE (Cave Automatic Virtual Environment), platformi virtualne stvarnosti, koja se može koristiti za kretanje izvan i unutar vozila tijekom faze dizajna. U tehničkom centru Titu u južnoj Rumunjskoj, Dacijini timovi testiraju sveobuhvatno iskustvo dizajniranja. Optimizirali su modularnost unutrašnjosti i prostranost potpuno novog Dacia Joggera. Ovo je njihova priča.

Dok povratak u budućnost poput Martyja McFlyja u Docovom čuvenom DeLoreanu DMC-12 još uvijek u spada u znanstvenu fantastiku, danas već ipak možemo živjeti malo ispred svog vremena zahvaljujući novoj tehnologiji koju nudi automobilska industrija. U Tituu se inženjeri već upuštaju u neobične avanture, vozeći se u modelima koji još ne postoje. Ovaj gradić udaljen 45 minuta od Bukurešta, koji broji nešto manje od 10.000 stanovnika, zacijelo ima duh velikoga grada budući da je sjedište drugog najvećeg testnog postrojenja Renault Grupe na svijetu. Najsuvremenija tehnologija, zavojite staze, brojne ispitne linije, čak i komore za „mučenje” – za ispitivanje otpornosti materijala – i… sustav CAVE – Cave Automatic Virtual Environment. Ovdje započinje naše putovanje s Ionutom, zaduženim za ergonomiju proizvoda, u paralelni svemir. Virtualno putovanje koje će nas približiti stvarnosti.

„Sustav CAVE je alat koji se koristi za simulaciju stvarnosti. Koristi se da bi korisnik doživio svaki element vozila i prema tome procijenio osjećaj sigurnosti, ergonomije i udobnosti u vozilu, a zatim i primijenio korekcije u stvarnom vremenu.”
Ionut, Voditelj odjela za ergonomiju proizvoda

Pet zidova, deset projektora i šest milijuna piksela

Sustav CAVE idealan je alat za provjeru shema novog modela čak i prije nego što se može napraviti prvi fizički prototip. Zahvaljujući stereoskopskim videozapisima koji se projiciraju na pet zidova, u prostor koji korisnike postavlja u multidimenzionalnu stvarnost. Korisnici se tada mogu kretati oko vozila, pa čak i ući u njega, kao da se radi o pravom automobilu. Nakon temeljite provjere pomoću 3D naočala i višestrukih interakcija između ispitivača, nekoliko klikova je sve što im je potrebno za promjenu dizajna vozila. Sve je ispitano s visokom razinom preciznosti koju omogućuje razlučivost od šest milijuna piksela: ergonomija komandi na armaturnoj ploči, vidljivost u različitim kutovima vozila, pristupačnost, udobnost, pa čak i cjelokupni dizajn.

„Sustav CAVE ide ruku pod ruku s kacigama koje osiguravaju sveobuhvatno iskustvo zahvaljujući vrhunskoj kvaliteti slike i interaktivnim mogućnostima, gdje više dizajnera može promatrati i raditi na istom vozilu, čak i prilikom simulirane vožnje. Razlučivost piksela je istovjetna onoj ljudskog oka, korisnik vidi vozilo kao da je stvarno.”
Andras, Stručni voditelj Renault Grupe, Imerzivna simulacija i VR

„Sustav virtualne stvarnosti omogućuje provjeru karakteristika vozila čak i u ranim fazama projekta, bez potrebe za stvaranjem više fizičkih prototipova. Sustav CAVE osigurao nam je uštedu više od 2 milijuna eura godišnje.” Ionut, Voditelj odjela za ergonomiju proizvoda

Novi virtualni svijet

Hodanje planinskom stazom, a pri tome ostajući u zatvorenom čini se nemogućim. No uz sustav CAVE, ispitivačima su često postavljeni složeni zadaci. Primjerice, prilikom ispitivanja trećeg reda sjedala u novom obiteljskom automobilu sa sedam sjedala Dacia Joggeru, odabrana je skupina od trinaest ljudi za putovanje u virtualni svijet. Mladi i stari (odobrena antropometrijska mjerenja!), žene i muškarci, razna zanimanja… kriteriji odabira bili su vrlo precizni da bi se postigao osjećaj što sličniji stvarnoj situaciji. Virtualna cesta također je konfigurirana za ispitivanje svih doživljaja: pasivna vožnja (krajolik se pomiče kao da se vozite iako papučice nisu aktivne), statička potvrda (vidljivost, ergonomija, dizajn) i fizička percepcija (udobnost, sigurnost). Korisnički dojmovi onih koji su iskusili impresivni sustav CAVE doveli su do promjene arhitekture novog Joggera: drugi red sjedala pomaknut je naprijed za 20 mm!

„Optimizirali smo modularnost unutrašnjosti i stvorili vrlo udoban treći red za sve putnike. Uspjeli smo promijeniti položaj sjedala bez značajnog gubitka vremena za ostvarenje projekta.” Ionut, Voditelj odjela za ergonomiju proizvoda

„U budućnosti će nekoliko korisnika moći upravljati jednim objektom, svaki sa svojeg stajališta. Mini LED tehnologija uskoro će omogućiti izgradnju sustava CAVE s video-projekcijama na zidovima, u prostorijama namijenjenim za reviziju projekata.”
Andras, Stručni voditelj Renault Grupe, Imerzivna simulacija i VR

Brza provjera valjanosti, višestruka ispitivanja, smanjenje troškova, interakcije s korisnicima… prednosti ovog alata su brojne i odražavaju DACIJIN DUH: automobili prilagođeni zahtjevima kupaca! Slobodno pitajte vlasnike potpuno novog Joggera.


Source link