Featured Izbor uredništva Povijest Škoda Vijesti Zanimljivosti Zastava

Balkanci su totalni luzeri dokazuju i Škoda i Zastava


Danas Česi proizvode 1,3 milijuna auta, imaju ukupno 13 tvornica i u Kini i Rusiji, a Zastava je u stečaju…

Škoda i Volkswagen: 30 godina uspješnog partnerstva koje je započeo Favorit. Prije pada Željezne zavjese Zastava je proizvodila godišnje i 250.000 novih auta i nekoliko desetaka tisuća više od Škode. Danas Česi u 13 tvornica razaustih po Češkoj, Slovačkoj, Indiji, Kini i Rusiji proizvode i 1,3 milijuna vozila, nerijetko kvalitetnijih i od VW-a, a Zastava gotovo da i ne postoji. Sklapaju smiješne Fiate u svega nekoliko desetaka tisuća primjeraka, a tvrtka “AKCIONARSKO DRUŠTVO ZA HOLDING, KONSALTING I MENADŽMENT POSLOVE GRUPA ZASTAVA VOZILA KRAGUJEVAC – je U STEČAJU.” Zanimljivo, Yugo je bio dominatno hrvatsko-slovenski proizvod, a ne kako se uvriježeno misli da je bio to srpski auto. Bivši češki model neizmjerno je bio popularan i u Hrvatskoj gdje je 4 puta bio proglašavan Hrvatskim autom godine i neizravno je kriv što Škoda danas nije u francuskim ili švedskim rukama. Trenutno češka tvrtka ima prodajna mjesta u više od 100 zemalja svijeta, a broj zaposlenih povećao se sa 17.000 u 1991. na 42.000. Više od 25 posto češkog GDP generira Škoda!

Danas se marka automobila Škoda smatra jednom od najpopularnijih među europskim kupcima, čemu u prilog pomaže i relativno povoljna sadržajna cijena vozila. Češka marka automobila u izradi svojih vozila uvelike se oslanja na tehnologiju Volkswagen, a ta je marka u velikoj mjeri zaslužna što je Škoda, jedno od najstarijih imena u automobilskoj industriji u Europi, još uvijek živo.

Osnovan 1895. godine, a automobile je počeo proizvoditi 1905. godine, nakon završetka Drugog svjetskog rata, u četiri desetljeća socijalizma koji je vladao u bivšoj Čehoslovačkoj, polako, ali postojano gubi dodir sa svjetskom automobilskom industrijom. Istodobno, loše (državno) upravljanje tvrtkom osiguralo je da čak i ambiciozni i na početku razvoja moderni automobili, poput Škode Favorit, postanu zastarjeli i nezanimljivi.

Snažan partner nužan za preživljavanja i proboj

Kako se bližio kraj zajedničke države, činilo se da se bliži i kraj marke automobila, što se na kraju nije dogodilo. 28. ožujka 1991. potpisan je ugovor između Škode i Volkswagena, zahvaljujući kojem je češka marka prešla u potpuno vlasništvo njemačkog automobilskog diva. No, priča o obje marke nije započela tada, već desetak godina prije, i bile su povezane s Favoritom.

Škodina nova kompaktna limuzina rezultat je vlastitog razvoja marke, no onda su, prije izlaska na tržište i nakon napuštanja ideje o izradi novog modela u Wolfsburgu u Mladoj Boleslavi, odlučili ‘usvojiti’ i njemačku tehnologiju posvetiti novi automobil. Time je stvoren i novi besplatni automobil marke, a istodobno je postalo jasno da Škoda treba novog partnera za proboj na tržišta diljem Europe i svijeta.

Na prijelazu desetljeća, 1990., čak su se 24 tvrtke natjecale za partnerstvo u Škodi, a njih osam tada je bilo uključeno u konačni odabir – uključujući savez Renault-Volvo. No, suradnja s njemačkim brendom i bolja vizija, prema češkom političkom vodstvu, očito su odmjerili. 21. prosinca 1990. potpisan je ugovor o suradnji, koji je konačno potpisan potpisivanjem drugog ugovora 28. ožujka, prema kojem je Volkswagen također postao 31-postotni vlasnik tvrtke. Preostalih 68 posto kupljeno je od njemačke marke do 2000. godine.

Prvi novi model Škode nakon Favorita 1994. godine bila je Felicia, nasljednica Favorita, a pravi proboj postigla je Octavia, model koji je jasno dao do znanja da je Škoda sve spremnija za ulazak na zahtjevnija tržišta. Za to se pobrinuo i Volkswagen, gdje su svoju modernu A4 platformu posvetili četvrtoj generaciji Golfa, kao i Seat Leon te Audi A3 i Audi TT, proizvodnji novog modela.

Od svog predstavljanja 1996. godine, Octavia je postala najstariji član obitelji Škoda, kao i najprodavaniji model marke. I šteta, želja za osvajanjem svjetskih tržišta se ostvarila. Trenutno češka tvrtka ima prodajna mjesta u više od 100 zemalja svijeta, a broj zaposlenih povećao se sa 17.000 u 1991. na 42.000.



Source link

Related Posts