Featured Izbor uredništva Tehnika Vijesti Zanimljivosti

Blato, prašina i 4×4: kako voziti offroad



Od Majstorske ceste na Velebitu do blatnog puta do vinograda, vožnja izvan asfalta može biti zanimljivo iskustvo, pogotovo uz odgovarajuće vozilo. Zato donosimo 15 savjeta za offroad vožnju automobilom: 

Za početak
1. Poštujte tuđe vlasništvo i prirodu. Ako vozite šumskim putevima, travnjacima ili prelazite po koritima potoka, ne ostavljajte veći trag nego što je potrebno. Nije sportski ostaviti trag motornog ulja i uništenog drveća na nečijoj imovini ili u okolišu uopće.


2. Budite spremni na mogućnost da ostanete u kvaru ili da auto ostane zarobljen na teškom terenu. Ovo pogotovo vrijedi za cestovne automobile; većina ih nema terenske sposobnosti, bez obzira što su SUV-ovi. A i kada se radi o tvornički ili naknadno pripremljenom automobilu, teški terenski uvjeti znače da će se prije ili kasnije nešto pregrijati, slomiti ili pokvariti.

3. Za ozbiljniju terensku vožnju potrebna je oprema kao što su sajle, lopate i trakcijski podmetači za kotače (traction board). 

4. Priprema samog automobila je financijski zahtjevna kao i drugi hobiji; možete voziti serijski automobil, ali nebo je granica za ulaganja – getribe, ovjesi, gume itd.

5. Kao i za ronjenje, dobro je da niste sami i da netko zna gdje se vozite.

O automobilu: upoznajte i pripremite svoje vozilo
6. Isprobajte pogon u kontroliranim uvjetima, pročitajte korisnički priručnik, pretražite video snimke na internetu. Fluidno šaltajte brzine ili mijenjajte duge i kratke prijenosne omjere, zaključavajte i otključavajte diferencijale, te uključujte ili isključujte kontrolu proklizavanja. Odabir optimalnih postavki pogona na grbavom, skliskom, rahlom, blatnom ili zaraslom terenu čini razliku između odličnog prolaza i gacanja po blatu oko auta s lopatom i sajlom u rukama.

7. Steknite osjećaj za prilazni i silazni kut te pregibni kut: to služi procjeni pod kojim nagibom dolazite na uzvisinu, odlazite s nje i prelazite prijevoje, a da auto ne lupi u tlo ili ne ostane nasukan. 

8. Obratite pozornost na položaj diferencijala, koji je obično bliže tlu od ostatka automobila (osim ako automobil ne koristi planetarni prijenos na kotače, odnosno portal axle). Primjetili ste kako na zemljanim putevima nastaje hrbat po sredini, odnosno kako kotači kopaju kanale? Na terenskim automobilima su diferencijali često pomaknuti u stranu, bliže jednom kotaču, kako bi se izbjeglo nasukavanje ili udarci na sredini takvih puteva.

9. Po potrebi snizite tlak zraka u gumama. Veća površina gume na terenu bolje raspoređuje težinu vozila pa auto neće toliko propadati, ali za neke je situacije bolje dati gasa i prokopati do čvršće podloge. Računajte i da određeni stupanj proklizavanja kotača smanjuje naprezanja pogonskog sklopa.

O tehnici vožnje
10. Pregledajte teren i planirajte kretanje, uključujući mogućnost povratka po istom ili alternativnom putu.

11. Očekujte podupravljanje. Uz terenske gume, servo, teški auto, promjenjivi nagib presjeka puta i sklizanje podloge, računajte da prednjim kotačima nalazite prianjanje na mahove.

12. Palci van! Udar na kamen, neravninu, rupu i slične grube terenske konfiguracije može naglo skrenuti prednje kotače, što se povratno osjeti na trzajnom okretanju volana koje može slomiti prste ako volan držite kao pri cestovnoj vožnji. U slučaju terenske vožnje, bolje je palce položiti na obruč volana umjesto obujmiti ga.

13. Ovisno o pogonu, skretanje i upravljanje automobila može biti bolje ako date gasa; to može zarotirati stražnji kraj, ili pak uključiti i prednji pogon pa smanjiti podupravljanje. 

14. U jednom starom Land Roverovom instrukcijskom videu javlja se uputa as slow as possible, as fast as necessary – sporo koliko je moguće, brzo koliko je potrebno. Na primjeru uspona, dajte gasa prije, održavajte brzinu i prije prijevoja pustite gas da inercija odvede vozilo na preko samog prijevoja.

15. Računajte na visoko, promjenjivo težište. Terenski automobili prilagođeni su za dugi hod ovjesa kako se bi osigurao kontakt s podlogom i na neravnom terenu. To je jedan od čimbenika zbog kojih terenski automobili imaju izraženije njihanje karoserije. Uz samu visinu automobila, to znači da je težište relativno visoko te da se pri vožnji težište izraženije pomiče. Zbog toga je izraženiji i rizik od prevrtanja, što treba imati na umu npr. dok se vozi pod bočnim nagibom; jedno skakanje kotača preko hupsera može prevrnuti vozilo.

Na koncu napomenimo da imate na umu kako ipak postoji razlika između odlaska na kampiranje po šumskom putu gdje će se auto samo zablatiti, i offroad vožnje po težem terenu i višom brzinom kada se izbijaju opruge, udubljuje karoserija i pucaju kardani. Sretan put!

Foto: Falke snimanja




Source link

Related Posts