Photo by: Nediljko Matijaš

FORMULA E U MONTE CARLU – KROZ OČI NEDILJKA MATIJAŠA #1

Četvrtak, 1. dan Formula E utrka Monaco 07.05.2015.
Moje ime je Nediljko Matijaš, star sam 52 godine, dipl. ing. građevine, ovlašteni sudski vještak za građevinarstvo te od malih nogu strastveni zaljubljenik u autosport. Do sada sam posjetio 40 utrka Formule 1 uživo, a od toga osam zadnjih godina u Monacu pa sam odlučio i posjetiti prvu utrku Formule E koja se održala prošlu subotu, tj. dva tjedna prije GP vikenda. Ovo mi je prvi pokušaj kao novinar izvjestitelj, nemam iskustva kako složiti priču, pa sam odlučio pisati jednostavno onako kako riječi budu izlazile iz mene, a da priča ima neku suvislost i da se može lako razumjeti.

 

Za sve one kojima se ne da čitati detaljno moj izvještaj, odmah ću reći najvažnije informaciju koju sigurno ne možete niti znati niti na bilo koji drugi način dobiti osim ako niste bili na samoj utrci, a to je ZVUK bolida… Jedini zvukovi koji su se čuli na treninzima i utrci su zvuk kočnica (poznato), zvuk škripanja guma (poznato) i zvuk samog bolida (nepoznato). Kad sam prvi put čuo zvuk Formule E, umro sam od smijeha. Zato jer je zvuk totalno čudan. Navikao sam da je kod bilo kojeg tipa auto/motosporta zvuk moćan i jak te da vam zaigra želudac i zatutnji u ušima kad ste blizu akcije. Ovaj zvuk Formule E podsjetio me na četiri tipa zvukova koje sam dosada čuo. Najprije me podsjetilo na film Rat zvijezda kad su Obi Wan Kenobi i Darth Wader isukali one svjetleće mačeve!! Sličan tome je i zvuk Formule E. Drugo me podsjetilo na neke stare crno bijele naučno fantastične filmove iz djetinjstva gdje bi neki suludi genijalac koristio struju za oživljavanje raznih čudovišta, od Frankensteina pa do raznih mutanata ili kad bi se borili u svemiru s Marsovcima pa su pucali iz strojinca koje sipaju svjetlosnu zraku. Treće, podsjetilo me na one luđake kojih ima u dokumentarcima na kabelskoj TV. Ima neki „malo udreni“ koji se obuče u neko željezno odijelo pa onda puštaju ogromni napon te sve iskri kao da je novogodišnji vatromet, a njemu ništa. Sličan tome je i zvuk Formula E bolida. Na kraju, podsjetilo me na roj divovskih pčela koje su „ubilački“ nastrojene pa kad ih se u brišućem letu u lov dade nekoliko milijuna, onda je to sličan zvuk kakav ima bolid Formule E. Eto, to bi bio prvi dojam kada se čuje zvuk bolida Formule E. Možda bi kombinacija sva četiri tipa zvuka bila najbolja, no to se jedino može iskusiti prisustvovanjem na utrci. Meni su osobno prvo na pamet pali svjetlosni mačevi iz Rata zvijezda te smo se zbog toga uglavnom u početku svi smijali. Kasnije se navikneš pa uopće ne smeta za praćenje akcije na stazi.

 

Sada nastavljamo s prvim danom na trkalištu…

Pogledao sam na službeni Internet portal FIA Formula E te tamo pronašao informaciju da su karte za utrku besplatne, samo se mora prijaviti na službeni portal Autmobile Club d’Monaco, ostaviti svoje podatke i karta će me čekati kad se pojavim u Monacu. To sam i napravio prije nešto manje od dva mjeseca, te mi je preostalo čekati i spremati se za put. U Monaco sam došao u četvrtak ujutro, našao besplatni parking na istočnom kraju grada/države i onda prvim busom do trkališta. Od prošle mi je godine ostalo nekoliko vožnji na magnetnoj kartici koja vrijedi skoro dvije godine. Na automatu se može kupiti nekoliko varijanti za vožnju gradskim busom, a meni je za F1 vikend bila najisplativija opcija za 11 Eura za koje se dobije dvanaest vožnji. Monaco/Monte Carlo nije baš jako velik te se može dosta toga obići pješke, ali u ovo je doba dosta vruće, temperature dosežu 20 i više stupnjeva tako da se čovjek i umori okolo se penjući po ulicama grada. Na službenoj FIA Formula E stranici na linku za utrku u Monacu može se pogledati i skinuti službeni program Formula E utrke na cca 80 stranica gdje imate detaljno opisano sve što vas zanima o Formuli E, o tome kako je nastala ideja, tko su osnivači i sponzori te dosta tehničkih detalja. Također, dani su i portreti svih 10 momčadi kao i trenutnih 20 vozača prijavljenih za ovu utrku. Jedino što bih naveo kao zanimljivost je da se išlo na zamjenu bolida tijekom utrke, jer sadašnja tehnologija baterija koje pogone bolide nema kapacitet da izdrži cijelu utrku koja traje otprilike 1 sat. Mijenjati samo bateriju je problematično, tako da su organizatori odlučili mijenjati cijeli bolid. To se pokazalo dobro i za spektakl. Inače utrke se voze za sada samo po gradovima, iz razloga što žele privući što veći broj sponzora i gledatelja, a uz samu utrku sve je krcato raznim događanjima kojima se nastoji zadržati gledatelje cijeli dan unutar prostora gdje se utrke održavaju. U Monacu, staza je nešto kraća nego za utrku Formule 1, krug traje otprilike 55 sekundi. Glavna izmjena je da se nakon prvog zavoja St. Devote  ide odmah desno na Aveniju Kennedy te se onda za 180 stupnjeva okrene na dijelu staze koja dolazi iz tunela koji se koristi za utrke F1. To je onaj dio gdje je 1994. Wendlinger imao strašan udes, a i Checo Perez je 2011. također imao gadan udes na istom mjestu. Momčadi koriste iste boksove kao i za F1. Uglavnom sam se cijeli dan vrtio po pješačkom dijelu paddocka nastojeći poslikati što više zanimljivih detalja od kojih i vi imate priliku vidjeti 50 po mom izboru. Još da napomenem da skupljam službene programe Formule 1 tako sam i za ovu utrku kupio Program na 80-tak stranica. Ti su programi zgodni kao suvenir, imaju dosta informacija o samoj utrci, a ja još nastojim i da mi se vozači potpišu na stranicu gdje su njihovi portreti i informacije o karijeri. Prvi su dan u paddocku bili samo Lucas de Grassi, Daniel Abt i Sebastian Buemi tako da sam od njih odmah i “užicao” autrograme. Osim samih boksova i pripreme staze, događanja je bilo i u E-villageu (E-selo) gdje su postavili jedan izložbeni primjerak Formule E, Renault je imao svoj štand, BMW je izložio svoj električni automobil, a bilo je još i ostalih zanimljivosti kao i u svakom selu. Jedino nisam nigdje naletio na neku babu koja se češlja, a to je vjerojatno jer selo nije gorilo!! Uglavnom, prvi dan bilo je naporno, ali izuzetno zanimljivo jer sam prisustvovao otvaranju i otpakiravanju bolida iz njihovih kutija, kao i pripremama mehaničara na sastavljanju bolida i opremanju boksova.

Toliko o prvom danu Formule E u Monacu. Slijede slike i tekstovi o drugom danu (petak) i trećem danu (subota), danu same utrke…

 

Lijep pozdrav od Nediljka Matijaša.

Foto galerija Nediljka Matijaša:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here