Featured Izbor uredništva Povijest Vijesti Zanimljivosti

Zanimljivosti: Fiat Panda – AutopressHR


Otprilike u ovo vrijeme prije 41 godinu, u veljači 1980. Fiat je u prodaju pustio Pandu. Prvu generaciju dizajnirali su Giugiaro i Mantovani iz Italdesigna, a u raznim tvornicama (Mirafiori, Autobianchijev Desio, Termini Imerese, Innocentijev Lambrate) i raznim varijantama (SEAT, kombi, električna) i veći redizajn (Mk2) proizvodila se do 2003.

Panda je utilitarni automobil čiji je dizajn počivao na istim principima kao i npr. Renault 4 (jednostavnost, praktičnost, cjenovna pristupačnost), s ravnim plohama poda, često dvobojnim bokovima (plastika), maksimiziranjem prostora u kabini, jednostavnim linijama, pomičnim i sklopivim sjedalima i lako perivim interijerom; bila je to zamjena za model 126, tj. za Peglicu koja se u Poljskoj proizvodila do 2000., a sama Panda se proizvodila paralelno s Cinquecentom i Seicentom. Uvučene kvake doprinosile su aerodinamici, a ravna stakla i varenje krovnog i bočnih panela dodatno su pojeftinili izradu. Maska ima proreze za hlađenje na lijevoj strani za longitudinalno ugrađeni dvocilindarski motor, a na desnoj za druge poput četverocilindarskog vodom hlađenog motora. S redizajnima došla je velika plastična maska, a i FIRE motori.

Jedno od imena prototipova bilo je Rustica, ali i ime Panda odgovara ovom zanimljivom automobilu; u starorimskoj religiji Empanda/Panda bila je božica vezana uz zaštitu putnika. Posebno sposobna za rustikalna putovanja bila je 4×4 verzija, dostupna od 1983. Čitavi prijenosni sklop bio je od austrijskog Steyer-Pucha, bio je uključiv po potrebi i koristio jako kratki prijenosni omjer prve brzine.

U Pandinoj kabini mogu se vidjeti zanimljivi shematski prikaz automobila s indikatorskim lampicama, a u opremljenijim 4×4 verzijama poput Country Cluba, i dodatni instrumenti poput inklinometra (mjerač nagiba vozila).

I danas se proizvodi model Panda (Mk4), ponovo temeljena na principima utilitarnosti i prostranosti (treća generacija sa stilskim elementima predstavljenim u Multipli, čiji je neobični dizajn često zasjenjivao ostvarenu praktičnost u kabini, a koja je nasljednik neobične Multiple 600 iz 1950-ih i 1960-ih), a postoje i razne posebne verzije, uključujući i nekoliko s 4×4 pogonom.



Source link

Related Posts